– Apa!!! Ötöst kaptam énekből!!!!
– Mi volt matekból, fiam?
Visszajelzés nélkül: teljes az érdektelenség. Helyette:
– Ötöst? Nagyszerű! Nagyon örülök! Mire kaptad?
– Elénekeltem a Kis kacsa fürdiket.
– Ha Anyu megjön, elénekeled neki is?
– Persze!
-A matek hogy sikerült?
Az együttérző visszajelzés és kérdezés után jöhet a másik téma. Így erősítjük meg a gyermekben (jaj… a munkatársban is), hogy ő fontos, hogy érdekes az, amit mond és emellett lehet érdekes még más is.
A visszajelzés lehet jelzés a fogadásról:
– Értem. Ötöst.
Vagy az értésről:
– Tehát jól szerepeltél.
Ez a két forma érzelmileg hideg, semlegessége akkor lesz elutasító hatású, ha az eredeti üzenet érzelmeket közvetít.
A harmadik forma ilyenkor a célszerű, a pozitív vagy akár a negatív együttérzés jelzése, a veled örülök vagy a nekem is fáj, ami neked.
Miért ez a legerősebb? Mert ha veled örülök, akkor nekem is fájni fog, ha majd neked is fáj. Ha nekem is fáj, akkor biztosan segítek. Számíthatsz rám. Akár a gyermekem, akár a beosztottam vagy.
Tóth Tamás